Kontakt oss
468 82 430
Om tjenesten
Trygghetsalarm kan innvilges til deg som på grunn av sykdom eller funksjonshemming har redusert bevegelighet med fare for fallulykker eller om du ikke klarer å tilkalle nødvendig hjelp på andre måter.
Trygghetsalarmen kobles kun til strømnettet og du trenger verken telefonlinje eller sim-kort til alarmen. Trygghetsalarmen er knyttet til Værnes Respons på Stjørdal som tar kontakt med deg dersom du trykker på alarmen. Responssenteret vurdere om det er behov for oppfølging og videreformidler til hjemmetjenesten dersom det er behov for uttrykning eller besøk.
Tildeling skjer ut fra søkers fysiske, psykiske og sosiale situasjon på søknadstidspunktet. Kommunen opererer ikke med venteliste.
Røykvarsler tilknyttet trygghetsalarm
Du kan også søke om røykvarsler tilknyttet trygghetsalarmen. Røykvarsler er en servicetjeneste og er et tilbud til alle hjemmeboende som mottar hjemmetjenester, og har kognitiv svikt eller fysiske/psykiske utfordringer som vanskeliggjør en eventuell evakuering ved brann eller røykutvikling. Ved utløst røykvarsel blir lokalt brannvesen og hjemmetjenesten varslet, slik at du får bistand raskt.
Kriterier for tildeling av røykvarsler tilknyttet trygghetsalarm:
- Du må oppfylle kriteriene for trygghetsalarm
- Du må ha andre kommunale tjenester
- Du må ha en eller flere risikofaktorer for brann eller røykutvikling i din bolig
Pris for tjenesten
Kommunestyret vedtar satser for betaling og disse reguleres årlig. Det er fast pris for leie av alarmen. Prisene finner du her.
Kommunen har både analoge (vanlig telelinje) og digitale GSM alarmer.
Søknad
Du kan sende oss søknadsskjemaet trygt og sikkert via eDialog
Klage
Får du ikke innvilget søknaden, gir vi deg en begrunnelse for dette. I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og om klagefrist.